Thursday, January 15, 2009

Origameja


Kukkien taittelu oli niin mukavaa, että rohkaistuin kokeilemaan origamikurkien tekemistä. Löysin netistä paljon ohjeita, mutta monet olivat aika epäselviä. Kuvallisia ohjeita oli vaikea hahmottaa, mutta löysin video-ohjeet, joita seuraamalla taittelu onnistui. Viidennen kurjen osasin tehdä jo ilman ohjeita. Ehkä joku muu tajuaisi paremmin, mutta olen vielä aivan aloittelija. Tai sitten muuten vain hidas...

Ylempi kurki ei ole minun tekemäni. Olin vuosia sitten kesätöissä torilla myymässä mansikoita. Yksi japanilainen tyttö jäi juttelemaan kanssani pitkäksi aikaa ja taitteli sen minulle. Se taisi olla ensi kosketukseni origameihin.

Kun makuuhuone valmistuu, ajattelin väsätä sinne yhden jutun, johon tarvitsen kurkia. Mutta kerron siitä lisää myöhemmin.

6 comments:

Nana said...

Oletpas sinä taitava! Minun ensikosketukseni origameihin tuli Pako-sarjan myötä. Ainoa sarja,johon olin oikeasti koukussa,mutta kyllästyin siihen, kun se vain jatkui ja jatkui. Eilen kuulin,että sarja on päättymässä,joten ehkä koukutan itseni neljännelle ja viimeiselle tuotantokaudelle.
Odotan jatkoa aiheeseen kurki... :)

Jutta said...

Tuossa ohjeessa mainostettiin, että näin teet Pako-sarjan kurjen :)

Minulle kävi vähän samalla tavalla Paon kanssa. Toinen johon olin ihan koukussa, oli Lost. Mutta kun kuulin kolmen tuotantokauden jälkeen että sitä tehdään vielä kolme lisää, en jaksanut enää seurata.

Elegia said...

Onpa sinulla kaunis ensi kosketus origameihin, ihana tapaus! Todella koreat värit saamassasi kurjessa. Ja sinun itse tekemäsi on myös todella taitavasti tehty ja kaunis. Pitäisiköhän minunkin kokeilla joku kerta... Laita korvan taakse. :)

Jutta said...

Elegia, minusta ainakin oli mukavaa puuhaa. Paitsi aluksi meinasi mennä hermot, kun en tajunnut ohjeita, mutta videota katsomalla tajusi paremmin. Että suosittelen :) Jos innostut niin kai esittelet sitten..? :)

Eija said...

Meillä on ollut vaihto-oppilas tyttö Japanista ja hän oli myös taitavat noita kurkia tekemään.
Lapsena olen oppinut taittelemaan rusetin ja sen muistan vieläkin hyvin ulkoa.

Jutta said...

Eija, varmaan mukava kokemus vaihto-oppilas niin eksoottisesta maasta :)
Origameja olisi hauska opetella tekemään useampiakin, mutta ohjeet vaikuttivat niin monimutkaisilta, että päätin nyt alkuun opetella vain tämän. Ehkä myöhemmin sammakko ja kukkia.. :)